Dietter kan andre drive med. Vi elsker skikkelig mat!

Et riktig kosthold handle ikke om å spise det samme hele livet. Det handler ikke om å spise minst mulig. Det handler om å spise det du behøver i din hverdag.
— Gry Hauge Merkesdal, Kostholdsveileder, PT og mamma

Mat og kosthold er en av de viktige delene i livet. Smaken, opplevelsen og gleden av å lage og nyte et godt måltid samtidig som det det gir oss næring til å leve det livet vi ønsker, er i sentrum i vårt liv. Vi vet at dette kan oppnås i hverdagen med matvarer kjøpt på nærbutikken sammen med barna på kjøkkenet. :-)  

Det er enkelt å lage mat fra gode råvarer. Forsøk å handle så få ganger som mulig. Det sparer tid i hverdagen og gir deg oversikt over hva du har i huset. En god regel er at det du kjøper er det du spiser. Så ikke kjøp mer enn det du skal spise. Husk også få fyll på med masse grønnsaker og gode råvarer. Da vet du at det er dette du bruker i ditt kosthold.

Vi bruker å si at valget om hva du skal spise tar du ikke på kjøkkenet, men når du kjøper inn råvarene.

De fleste vi kjenner lever hektiske liv og ønsker å bruke tiden mest mulig effektivt. En time i uken bør være nok til å handle mat. Vårt utgangspunkt er bruke råvarer du får i nærbutikken til hverdags. Vi bruker enkle middagsretter som tar kort tid når vi har en hektisk dag og bruker lengre tid når vi har anledning. Vi er veldig glade i hele kyllinger og fisk. Husk å lage nok mat slik at du kanskje kan bruke rester dagen etter. Men husk også å spise opp. Vi har sluttet å kaste mat. Selv med et aktivt liv og fire viltre barn i huset, er det mulig å lage god mat selv, også på de mest hektiske dagene. :-) 

Grønnsaker bør alltid være en stor del av tallerken ved et middagsmåltid. De fleste av oss spiser alt for lite grønnsaker.  Det er egentlig bare trist, for ikke bare å være veldig viktige for din helse så er grønnsaker både spennende og smaker veldig godt :-) Forsøk alltid å ha en middagstallerken med minst en tredjedel grønnsaker. Spiser du en tredjedel proteiner i tillegg , får du en god metthetsfølelse og gode byggesteiner til kroppen din. 

Variasjon i kostholdet er bra og bidrar til at vi får i oss mange forskjellige næringsstoffer. Hvem er det ikke som spiser det samme til frokost år etter år. Knekkebrød med hvitost. :-) Hva med å spise noe annet i morgen? ;-) La knekkebrødet ligge i skuffen i morgen og lag deg en protein smoothie med jordbær, banan, linfrø, egg og eplejuice. Trenger du mer karbohydrater kan du helle den over frokostblandingen.  Få variasjon i kostholdet og få andre næringsstoffer fra matvarer du kanskje ikke spiser så ofte. Det kan være det smaker godt. ;-)

Det er viktig at hver måltid inneholder proteiner, karbohydrater og fett. Hvor mye energi måltidet skal gi deg bør være tilpasset ditt aktivitetsnivå, og hva du skal gjøre den dagen :-)