-Å leve et aktivt og sunt liv

De aller aller fleste av oss har et ønske om å leve et aktivt og sunt liv.  Vi kan ikke huske å ha møtt noen som faktisk sier det motsatte - ingen som sier at de ønsker å leve innaktive liv, at de ønsker å være usunne..  Så hva er det da folk faktisk sier - jo, det kan være ting som "har ikke tid" - "jeg hater treningssentre" "men jeg liker jo ikke salat..".  Og så videre, det finnes en uendelighet med mer eller mindre gode grunner til ikke å "leve et aktivt og sunt liv" - selv om vi alle ønsker det.  Dessverre så er det slik at selv om vi alle ønsker å leve aktive liv - så er det mange årsaker til at vi faktisk ikke gjør det. Det er en anerkjent psykologisk grunn - nemlig at hjernen vår ønsker å opprettholde ting slik de er i dag og at vi derfor motsetter oss endringer.  En annen grunn er at vi har en tendens til å se på aktivitet fremfor resultat. Det er det som skjer når vi sier at "vi ikke liker fisk", "det passer ikke for meg kl. 18:00 på mandager" eller "jeg liker ikke å jogge".  Vår påstand er at det alltid finnes noen aktivitet som du liker og at det alltid finnes noe mat - men du må ønske å oppnå resultatet.  

Det betyr å starte nå - akkurat denne mandagen med å ta noen klokere valg enn det du gjorde i går. Sett deg ett mål om hva du skal gjøre denne uken slik at uken blir bedre enn forrige uke. 

 

En aktiv livsstil er et aktivt valg som du må ta. Det kommer ikke av seg selv.
— Thorbjørn Merkesdal, prestasjonscoach

Konkrete tips om:

Kjernemusklatur

Stabilitet, fleksibilitet og sterk kjerne er avgjørende for hvilke muligheter kroppen din har til å gjennomføre ulike bevegelser og hvor funksjonell den kan være. Det å ha stabilitet, fleksibilitet og sterk kjerne forhindrer skade og forbedrer din rehabilitering hvis du er skadet. Det er i tillegg også grunnlaget for all type aktivitet både i hverdagslivet og i idrett og lek.

Skadeforebygging og rehabilitering: God fleksibilitet og stabilitet viktig for å forhindre skade, smerter i kroppen og for rehabilitering. Ofte er det manglende fleksibilitet og stabilitet som gjør at vi får smerter i kroppen. Når vi ikke er sterke nok til å ha en god kroppsholdning så belaster vi kroppen feil som fører til overbelastning, slitasje og vondt. Eller det kan være stramme muskler som gjør at vi får smerter i rygg og knær.

I hverdagen: Tenk bare på hvor vanskelig det er å plukke noe opp fra gulvet. Sitte på gulvet å leke med et barn eller å få til et skikkelig fraspark på ski om ikke kroppen er fleksibel nok til å kunne få det til. Stabilitet er viktig i alle daglige situasjoner, - bære poser fra butikken om vinteren, dytte barnevognen opp en bakke eller hogge ved og bære barn i seng om kvelden.

I idrett og lek: God stabilitet og en sterk kjerne er grunnleggende viktig i all idrett. Å tenke på å gjøre styrkeløft som knebøy eller markløft uten en sterk kjerne er å be om trøbbel. Vi får vondt langt inn i magen når vi ser at folk knekker sammen i korsryggen når de bruker bena til å presse opp stangen i knebøy. - Å ha kraft i magen når du staker på ski eller å sitte stille med hoftene på sykkelen når du tråkker er avgjørende for hvor fort du kan bevege deg fremover. Samtidig som god stabilitet og sterk kjerne gjør deg mer effektiv og gjør at du beveger deg fortere og bedre så er det en fantastisk hjelper i kritiske situasjoner. En sterk kjerne hjelper deg i å unngå fall, i å holde balansen i en utforkjøring eller å beskytte ryggen om uhellet skulle være ute. 

Kosthold

Vi tror ikke på å telle kalorier - hvem har egentlig tid til det? Og det blir jo veldig rar stemning rundt middagsbordet når pappa sitter og teller... Derimot så har vi som alle andre behov for å passe på hva vi spiser.  Det gjør vi ved å spise mye av det som er sunt og smaker godt. Da er vi samtidig gode rollemodeller for barna som ser at det å spise mye ikke er feil - samtidig som vi får i oss mye av de gode sakene som finnes i variert mat. Tips om vektreduksjon kommer neste uke :-) 

God mat er en viktig del av et godt liv. Maten skal se god ut, skal lukte godt og smake godt - og den skal også gjøre godt.  Det er mulig med enkle hjelpemidler og gode råvarer - også i en hektisk hverdag. Ta gjerne kontakt med gry@merkes.no om du ønsker mer informasjon. 

Sjekk barnehånden som spiser fisken sin :-)  Når barna er med på å lage maten så blir det også hyggeligere å spise.   

Her er det pannestekt laks, pasta og grønnsaker som brokkoli - rødkål, spinat, avocado og mango. Kjapt å lage - deilige smaker, fine farger og mye sunne gode greier :-) 


Nyheter fra Merkes

Vi ønsker å tilby trening og veiledning der livene leves. Se mer på www.merkes.no/trening.

Vi ønsker å tilby trening og veiledning der livene leves. Se mer på www.merkes.no/trening.

Merkes jobber med endringer som kan leves – endringer som er tilpasset dine muligheter og mål.  Det er et kundeløfte vi også må ha med oss innen trening.  Vi vil gjennomføre trening der kundene er og der de trives.  Liv leves hjemme, ute og på jobb. Og av og til drar vi også innom et treningssenter for å trene.

Vi vil bidra med treningskompetanse og veiledning der våre kunder er i sin egen hverdag – slik at endringen er lettere å leve og at vi sammen tar knekken på tidsklemma.  Slik at det blir lettest mulig å nå målene.

Derfor tilbyr vi treningstimer ute, på jobb, hjemme og i vårt eget PT-studio – vi tilbyr både fellestrening, personligtrening og kurs i smågrupper.

Informasjon om vårt treningsprogram finner du på våre hjemmeside www.merkes.no/trening-som-merkes


Takk for at du leste! Vi gleder oss til neste nyhetsbrev om en uke.
— Gry og Thorbjørn. Gründere og eiere i Merkes AS