Velkommen
til vårt første nyhetsbrev! 

Våre nyhetsbrev blir sendt ut hver mandag fremover og vi gleder oss veldig.  Vi kommer til å forsøke oss med noen faste tema som; endring og motivasjonsteori, konkrete tips om trening og kosthold, nyheter fra Merkes og litt om Merkes AS - det å starte eget firma er ikke bare bare..  Om dere har noen forslag eller ønsker om tema eller konkrete problemstillinger så send oss gjerne en e-post.  Send gjerne også deres egne kommentarer eller erfaringer til temaene som vi tar opp - og hvis dere lar oss få lov så kan vi videreføre dem her slik at også andre kan lære av dem. Vi forsøker å begrense teksten noe slik at det skal bli lett å få et overblikk. Gi oss gjerne kommentarer på hva vi kan gjøre bedre :-) 

Endring er konstant - positiv endring er derimot et aktivt valg.  Derfor må vi hele tiden jobbe for at vår endring er positiv.  Vi håper at dette nyhetsbrevet kan være nok et hjelpemiddel for å sikre "positiv livsendring som Merkes". 

 


Endring og motivasjonsteori.

Langvarig endring krever langsiktige mål - varig endring krever varige mål.
— Thorbjørn Merkesdal, Prestasjonscoach

All positiv endring bygger på et mål.  Hvor ofte har vi et mål for hva vi skal gjøre i dag?  Et mål for dagen kan være alt fra at du skal møte alle mennesker med en god intensjon eller at du skal hente inn en ny kunde for firmaet du jobber i. Målene kan være veldig forskjellige men felles for dem er at de må være tydelige og noe du virkelig vil oppnå. Vi sliter alle med prioriteringer og forstyrrelser som dukker opp - og da er det ofte vanskelig å få til den endringen som vi selv ønsker. Det finnes heldigvis metoder som hjelper til på veien.  
Ett av dem er SMARTe mål:

Spesifikk - Målet må være tydelig - hvis målet er utydelig så blir også endringen utydelig. Da blir det lett å skli ut.  Selv om det bare er et mål som du selv har så er det viktig å være spesifikk ovenfor seg selv. 

Målbart - det betyr ikke nødvendigvis at det må være i meter eller kilo.  Men som mine eksempler lengre over så må det må være mulig å si om målet er nådd eller ikke.  Dette er for å sikre at du gjør det som er nødvendig for å nå målet. Det er her og i T'en energien i endringsarbeidet bestemmes. 

Akseptert - etter min mening er dette det viktigste punktet. Og med akseptert så mener vi ekte og ærlig. Det skal være et mål som du virkelig vil oppnå.  Noe som gir deg energi og som gir deg lyst til å gjøre alle de tingene som må gjøres for å nå målet ditt.  Det betyr altså ikke at målet er akseptert om du har tapt et veddemål - eller våkner litt sliten 01.januar og finner ut at du skal begynne som syklist. For å akseptere målet på ekte så må du tenke gjennom hva det betyr, du må være ærlig med deg selv og du blir nødt til å bruke litt tid på å finne ditt mål. For målet er ditt alene og ingen andres.

Realistisk - vi sier ofte at suksess skaper motivasjon men fiasko skaper frustrasjon.  Det er viktig at målene kan nås. De første målene du setter deg etter denne modellen bør være noe som kan nås ganske fort.  Slik får du fort suksess og derfra mer motivasjon.  Det er utrolig slitsomt å jobbe etter noe som er veldig stort og langt borte.  Da bør du kanskje jobbe med delmål - noe som vi skal bruke tid på i neste uke.

Tidsbestemt - Som i M'en er det denne som bestemmer energien i endringen din.  Hvor kraftfulle tiltak du skal bruke, hvor mange timer i uka og hvor mye ressurser som skal involveres.  Store mål som skal nås hurtig behøver en helt annen kraft enn mindre mål som skal nås over lengre tid.  Begge deler kan være like riktig.  Planen for å nå dem må derimot være helt ulik. 


Konkrete tips om:

Trening

Markløft er en av de klassiske styrkeøvelsene og en fantastisk øvelse for å styrke kroppen.  Den gir styrke til stort sett alt nedenfor skuldrene - selv for underarmene er denne fin.  Et godt styrkeprogram behøver bare å bestå av 5 - 7 øvelser, litt avhengig av hva du skal drive med. For de absolutt fleste er markløft en av øvelsene som bør være med. Dessverre er den litt vanskelig å få til og spesielt om du skal løfte tungt så MÅ den utføres riktig. Vi har laget en liten video som viser noe av det som er viktig å være oppmerksom på. 

Kosthold

Når vi snakker kosthold enten som en del av vektreduksjon eller trening så er protein et tema som ofte tas opp. Hvor mye, hvilken type og på hvilken måte? - Vi er konsekvent tilhenger av ekte mat.  Spis det samme som du vil servere barna dine. Det gjør praten rundt middagsbordet lettere, det smaker mye bedre, er billigere enn pulver og gir bedre effekt. Innenfor kosthold er det veldig mange meninger og det er veldig vanskelig å vite hvem som har rett. Våre anbefalinger er de samme som staten og Olympiatoppen gir - et dokument vi liker godt er dette fra Olympiatoppen om idrett og protein.

God mat er en viktig del av et godt liv. Maten skal se god ut, skal lukte godt og smake godt - og den skal også gjøre godt.  Det er mulig med enkle hjelpemidler og gode råvarer - også i en hektisk hverdag. Ta gjerne kontakt med gry@merkes.no om du ønsker mer informasjon. 

Når det gjelder vektreduksjon så er proteinrike matvarer en god måte å redusere energien i maten og samtidig spise noe som smaker og metter godt. Protein er en av våre viktige energikilder, men det inneholder mindre energi enn karbohydrat og fett og i tillegg så kreves det mer energi for kroppen å omdanne protein. Slik gjør matvarer med høyt protein fra kjøtt og fisk, meieriprodukter og grove korn produkter med høyt proteininnhold til gode matvarer også når du skal ned i vekt.  

Vi mener at vektreduksjon skal skje kontrollert og sakte - både for å sikre gode vaner men også for å sikre at du ikke reduserer muskelmengden.  Muskler er avgjørende for å opprettholde din egen forbrenning så om også musklene forsvinner som en del av vektreduksjon så blir dessverre resultatet ofte svært kortvarig. Fett celler forsvinner heller ikke, de blir bare mindre - det betyr også at de veldig fort kommer tilbake til sin opprinnelige størrelser. Slik kan fett erstatte muskler og være starten på en negativ spiral.  


Nyheter fra Merkes

Sven Christian PT og er også lisensiert NLP Coach og har mye videreutdannelse innen trening og helse. Opptrening etter skader (rehab), Core trening, effektiv styrketrening, Box instruktør, Pilates instruktør, TRX, Kettlebell sertifisering.

Sven Christian PT og er også lisensiert NLP Coach og har mye videreutdannelse innen trening og helse. Opptrening etter skader (rehab), Core trening, effektiv styrketrening, Box instruktør, Pilates instruktør, TRX, Kettlebell sertifisering.

Denne uken skjer det to store ting hos oss.  Først å fremst har vi fått en ny medarbeider. Sven Christian har over 14 års erfaring som Personlig Trener og har vært i bransjen siden 1999. Han har hatt tusenvis av PT timer med mange forskjellige målsetninger og veldig ulike forutsetninger. Du kan lese mer om oss her.  

Vi starter med nytt program for utendørs trening.  
Mandager
10:00 Crosstraining
18:00 Løpegruppe
18:45 Crosstraining

Torsdager
10:00 Crosstraining
18:00 Løpegruppe
18:45 Crosstraining

Søndager
10:00 Crosstraining
18:00 Løpegruppe
18:45 Crosstraining

Informasjon om vårt treningsprogram finner du på våre hjemmeside www.merkes.no/trening-som-merkes


Om Merkes AS

Det å starte eget firma er ikke bare bare..... Vi ble enige med oss selv om å starte Merkes i august i 2014 og har jobbet mot det siden da.  I fjor høst tok vi det viktigste steget og sluttet i våre faste jobber og startet kun med Merkes.  Da hadde vi ulike strategier vi jobbet etter. Den første var at vi ville etablere et godt treningstilbud i vårt eget hus og at vi ville lykkes med det.  - Det har vi gjort! Nå er det aktivitet hos oss fra morgen til kveld og kun sporadiske tidspunkt ledig.  Så nå har vi bestemt oss for å jobbe videre med neste strategi nivå - vi vil etablere oss som en anerkjent leverandør av utendørs, - og hjemmetrening og vi vil levere trening på jobben.  Dette jobber vi med nå fremover og vil ha alle tjenestene på plass i løpet av februar. Vi gleder oss til de neste ukene og er glade for at du følger med på hva vi driver med :-) Du er vår viktigste støttespiller så gi oss gjerne dine kommentarer og synspunkt. 

 

Takk for at du leste! Vi gleder oss til neste nyhetsbrev om en uke.
— Gry og Thorbjørn. Gründere og eiere i Merkes AS