Planlegging og oppfølging med Trainingpeaks.

Velkommen til trening med Trainingpeaks!!

Noen ting du må huske på før vi starter.

Boulder_Trainingpeaks.jpg
  • Koble til din Trainingpeaks konto til vår trenerprofil.
    Ved å klikke her kan du opprette din Trainingpeaks konto eller koble din eksisterende konto til vår trenerprofil.

  • Oppdatert kapasitet-test.
    For å få best mulig grunnlag så bør du ha en oppdatert kapasitet-test for å avklare terskel og soner i den prioriterte idrettsgrenen. Vi bruker pulssonene til Olympiatoppen, for fart og watt så bruker vi Trainingpeaks sine anbefalinger.
    Hvis du vil ha hjelp til en slik test så kan du booke tid her. Om du ikke finner en tid som passer deg så ta gjerne kontakt så skal vi hjelpe deg :-)

  • Du må ha et treningsplan :-)
    Denne lager vi sammen. Ditt oppstartsgebyr dekker det arbeidet vi må gjøre for å sørge for at du får en oppdatert plan som passer dine mål. Hvis du vil booke en samtale for å lage denne sammen så gjør du det her. Når du har klikket på den linken så kan du velge om du vil møtes fysisk eller ha et nettmøte.

  • Hvordan få din sykkelcomputer eller pulsklokke til å styre din sykkelrulle?
    I det siste har stadig flere produsenter begynt å utstyre sitt utstyr med FE-C som står for ‘Fitness Equipment Control’. Det gjør at din klokke eller sykkelcomputer kan styre din rulle direkte fra øktene vi har laget i Trainingpeaks. Du klarer deg med færre program og lavere abonnement gebyr.
    Du kan lese mer hos DC-Rainmaker. Ta gjerne kontakt om du vil ha hjelp til dine tekniske problemer.

  • Fyll ut dette skjemaet så kan vi komme enda fortere igang :-)

    Hvis du klikker her så kommer du til et skjema som du kan fylle ut. Det er enkel informasjon om din bakgrunn, litt om hvilket utstyr du bruker, hva du vil oppnå og når det passer best for deg å trene.

Veien videre mot ditt mål.

  • Arbeidet er det du som gjør. Vi holder deg på sporet av hva du skal gjøre og tilpasser underveis.

  • På bakgrunn av samtaler med deg, dine historiske data eller testene dine så avklarer vi hva som er din forventede treningsbelastning. Vi bruker TSS (Training Stress Score) som en indikasjon på din treningsbelastning pr. uke. Denne vil også ofte være utgangspunktet for hvor mye trening vi legger inn i din treningsplan. Denne blir tatt med som en del av din periodisering og treningsplanen vi har laget.

  • Vi lager ukentlige og månedlig treningsplaner som passer med målene i ATP’en. Hvis det er en rolig periode så kan det være at det er best med månedlige planer. Når det er oppkjøring frem mot konkurranser så er det ofte at vi må jobbe tettere og oppdatere planene ukentlig eller gjøre justeringer fra dag til dag.

  • Den første måneden er ofte en grunnlagsmåned hvor vi får erfaring fra utøverens trening og intensitet. Disse erfaringene bruker vi til å planlegge detaljene i den neste måneden. De kommende månedene vil vi følge progresjonen i ATP’en sammen med periodiske resultat tester og utøverens opplevelse. Det er viktig at totalbelastningen tas med i planleggingen.

  • Vi følger opp de enkelte treningsøktene og ser på analyser og kommer med råd om forbedring løpende.


Her forteller Thorbjørn litt mer omkring hvordan vi bruker Trainingpeaks. Det meste her fikser vi, men det kan være greit å se litt av hva det inneholder.