Velkommen til et riktig kosthold - for deg. 

Det er mange som forsøker å beskrive et riktig kosthold som gjelder for alle. Det er veldig veldig vanskelig, derfor forsøker ikke vi på det. Derimot vil vi beskrive hva som skal til for at du får et riktig kosthold for deg. Hos oss har vi folk som vil opp i vekt og folk som vil opp i vekt. Vi har aktive og vi har innaktive. Vi har noen som er i travel jobb og en hektisk hverdag og vi har folk som er idrettutøvere som trener mot neste konkurranse. Mange ulike mennesker - som alle behøver et riktig kosthold, for seg.

Først litt om oss selv og hva vi mener:
For oss er et riktig kosthold like viktig som riktig aktivitet.  Det er to likeverdige deler og er grunnlaget for et godt og sunt liv. Mat skal ikke være vanskelig eller et problem.  Derfor jobber vi for et kosthold som fungerer i en helt vanlig hverdag. På jobb, hjemme med familien eller på fest. Smaken, opplevelsen og gleden ved å lage og nyte et godt måltid samtidig som det gir oss næring til å leve det livet vi ønsker – er i sentrum. Vi vet at dette kan oppnås i hverdagen med matvarer kjøpt på nærbutikken sammen med barna på kjøkkenet.

Og i tillegg så skal ditt kosthold være tilpasset det du skal gjøre den dagen eller dagene som kommer. Det er stor forskjell på hva som er riktig kosthold om du har en sløve hjemme i sofaen dag eller om du skal gå langtur på ski, eller forbereder deg for en konkurranse. Derfor legger vi vekt på mer enn hva du spiser, men også hva du gjør.

Litt enkelt kan vi alle bli enige om at vi kan spise mer av - grønnsaker, frukt og bær. Grove kornprodukter og Fisk. Og de fleste av oss kan spise mindre av, bearbeidet kjøtt/rødt kjøtt, salt og sukker. Men utover det så er det slik at alle andre anbefalinger fort blir helt individuelle og også avhengig av hva som er ditt mål. For det som er riktig kosthold for en person er nødvendigvis ikke det samme for en annen person.
— Gry Hauge Merkesdal, kostholdsveileder og PT

Statens anbefalinger:

•Et variert kosthold med mye grønnsaker, frukt og bær, grove kornprodukter og fisk, og begrensede mengder bearbeidet kjøtt, rødt kjøtt, salt og sukker.
•En god balanse mellom hvor mye energi du får i deg gjennom mat og drikke, og hvor mye du forbruker gjennom aktivitet.
•Minst fem porsjoner grønnsaker, frukt og bær hver dag.
•Grove kornprodukter hver dag.
•Fisk til middag to til tre ganger i uken. Bruk også gjerne fisk som pålegg.
•Magert kjøtt og magre kjøttprodukter. Begrens mengden bearbeidet kjøtt og rødt kjøtt.
•Magre meieriprodukter være en del av det daglige kostholdet.
•Matvarer med lite salt, og begrens bruken av salt i matlagning og på maten.
•Unngå mat og drikke med mye sukker til hverdags.
•Vann som tørstedrikk.

Og her ligger nok noe av utfordringen ved å forbedre sitt eget kosthold. For av alle rådene og diettene som blir presentert så er det ikke slik at disse nødvendigvis passer for deg. Du må finne ut hva som er riktig for deg selv i din egen hverdag med dine behov.

 

De fleste vet hva som er et riktig kosthold men på tross av det så er det veldig få av oss som klarer å spise riktig nok i hverdagen. Hva er grunnen til at det er så vanskelig? Vi tenker at kosthold gjøre litt for vanskelig og at endringene som skal gjøres for å få et riktig kosthold gjøre for hurtig. Dette er som alt annet. Endring tar tid og vi må ta den tiden det tar.

Litt enkelt kan vi alle bli enige om at vi kan spise mer av - grønnsaker, frukt og bær. Grove kornprodukter og Fisk. Og de fleste av oss kan spise mindre av, bearbeidet kjøtt/rødt kjøtt, salt og sukker. Men utover det så er det slik at alle andre anbefalinger fort blir helt individuelle og også avhengig av hva som er ditt mål. For det som er riktig kosthold for en person er nødvendigvis ikke det samme for en annen person.

smoothie.jpg

Ting å tenke over når du skal vurdere ditt kosthold

  1. Hva ønsker du å oppnå med ditt kosthold?

  2. Hvordan er din hverdag og hvor mye tid har du til å lage mat?

  3. Varierer ditt energibehov fra dag til dag?

  4. Hva liker du å spise?

  5. Hvordan vil du at kostholdet til din familie skal være?

  6. Har du eller noen i din familie matallergi og intoleranse som du må ta hensyn til?