# Dietten kan du ha for deg selv. Jeg elsker skikkelig mat.

Spis mer!
Et bedre kosthold starter ikke med å spise mindre, men å spise mer av den riktige maten.

Mat og kosthold er en av de viktige delene i livet. Smaken, opplevelsen og gleden av å lage og nyte et godt måltid samtidig som det det gir oss næring til å leve det livet vi ønsker, er i sentrum i vårt liv. Vi vet at dette kan oppnås i hverdagen med matvarer kjøpt på nærbutikken sammen med barna på kjøkkenet. :-)  

Biff med ovnsbakte poteter og masse grønnsaker :-) Enkelt, sunt og godt. :-) 

Biff med ovnsbakte poteter og masse grønnsaker :-) Enkelt, sunt og godt. :-) 

Mat er godt og det å finne ut hvilke smaker som passer sammen er gøy. Det er bare fantasien som setter grenser for hva du kan prøve. Når man har satt sammen en smakfull rett med gode råvarer er det helt utrolig hvilken følelse dette gir og ikke minst hva det gir kroppen av energi.  :-) 

       Festmiddag til mannen min : andebryst i appelsinsaus. NAM :-) 

       Festmiddag til mannen min : andebryst i appelsinsaus. NAM :-) 

Noen ganger må du tørre å gå ut av komfortsonen og teste ut råvarer du ikke har forsøkt før. Jeg har blant annet kviet meg for å steke kjøtt helt til jeg fant ut at det er egentlig svært enkelt. :-)  Mestringsfølelse er viktig og det er derfor det er bra å ta med barna på kjøkkenet fra de er små. Gi dem kniver som er tilpasset alderen og la dem bidra. Alle barn har lyst å hjelpe til. :-)

       En smule skeptisk første gang jeg steiker stek. :-) Kan dette være riktig? 

       En smule skeptisk første gang jeg steiker stek. :-) Kan dette være riktig? 

Det er enkelt å lage mat fra gode råvarer. Vi handler en gang i uken på Rema og bruker en time på det. Vi lever et hektisk liv og ønsker å bruke tiden mest mulig effektivt. En time i uken er nok til å handle mat. Vårt utgangspunkt er bruke råvarer du får i nærbutikken til hverdags. Vi bruker enkle middagsretter som tar kort tid når vi har en hektisk dag og bruker lengre tid når vi har anledning. Vi er veldig glad i Stange kylling og det har vi til middag når vi har tid til å vente en time. :-) Selv med et aktivt liv og fire viltre barn i huset, er det mulig å lage god mat selv, også på de mest hektiske dagene. :-) 

Det er viktig at hver måltid inneholder proteiner, karbohydrater og fett. Hvor mye energi måltidet skal gi deg bør være tilpasset ditt aktivitetsnivå, og hva du skal gjøre den dagen :-)

Jeg synes det er trist med alt pratet om dietter. Mat skal være godt og funksjonelt. Jeg er opptatt av smaksopplevelsen og matgleden. Derfor har jeg startet med ..

#Diettenkanduhafordegselvjegelskerskikkeligmat

bilder på instagram

Grønnsaker bør alltid være en stor del av tallerken ved et middagsmåltid. De fleste av oss spiser alt for lite grønnsaker.  Det er egentlig bare trist, for ikke bare å være veldig viktige for din helse så er grønnsaker både spennende og smaker veldig godt :-) Jeg forsøker alltid  å ha middagstallerken min med minst en tredjedel grønnsaker. Spiser du en tredjedel proteiner i tillegg , får du en god metthetsfølelse og gode byggesteiner til kroppen din. 

Variasjon i kostholdet er bra og bidrar til at vi får i oss mange forskjellige næringsstoffer. Hvem er det ikke som spiser det samme til frokost år etter år. Knekkebrød med hvitost. :-) Hva med å spise noe annet i morgen? ;-) La knekkebrødet ligge i skuffen i morgen og lag deg en protein smoothie med jordbær, banan, linfrø, egg og eplejuice. Trenger du mer karbohydrater kan du helle den over frokostblandingen.  Få variasjon i kostholdet og få andre næringsstoffer fra matvarer du kanskje ikke spise så ofte. Det kan være det smaker godt. ;-)  

Jeg forsøker å finne nye middagsretter og på utkikk etter dem som er raske å lage. Jeg søker inspirasjon i matbøker, blogger og fra familie og venner. Så om du har en god middagsrett som du liker, post den gjerne post her på bloggen. :-) 

Middagsrett på 15 min: Asparges, ovnsbakt/grillet laks med pasta. Saus til pastaen: Rødløk, paprika, squash, hvitløk, chili (kan sløyfes) matfløte, oystersaus (fås på Rema) salt og pepper, urter (basilikum passer bra) og reker. :-) 

Middagsrett på 15 min: Asparges, ovnsbakt/grillet laks med pasta. Saus til pastaen: Rødløk, paprika, squash, hvitløk, chili (kan sløyfes) matfløte, oystersaus (fås på Rema) salt og pepper, urter (basilikum passer bra) og reker. :-) 

Mat skal være funksjonelt. I løpet av 20 dager bytter huden ut alle cellene sine. Etter 7 år har hver eneste celle i kroppen blitt byttet ut. Maten er byggeklossene til kroppen din. Mat er viktig for kroppens funksjoner. Vil du at kroppen skal gjøre det du ønsker som leke;  da må du spise mat som gjør at du kan leke. :-)

Jeg spiser mat etter aktivitetsnivået mitt. Dager hvor jeg ikke trener eller trener med lav intensitet; da reduserer jeg karbohydratene og spiser mer av de gode grønnsakene.  De dagene jeg har intensiv trening eller konkurranse spiser jeg mer karbohydrater. Mat gir energi, og energi må til når vi skal yte :-)

Dette er ikke alltid så lett og jeg bommet og spiste for lite uken før mitt første ritt i år.

Jeg spiste for lite karbohydrater i forkant og gikk tom i løpet av rittet og det var ikke noe god følelse. Jeg fikk ikke leke.  I tillegg var mine lagre med mineraler redusert etter at jeg hadde trent mye uten nok påfyll. Så i tillegg til å være tom for energi fikk jeg kramper. Så selv om at jeg trodde jeg spiste nok så gjorde jeg ikke det. Jeg spiste mer uken etter og prestasjonen ble mye bedre :-)

Jeg sluttet med dietter for 20 år siden når jeg flyttet hjemmefra. - Nå elsker jeg skikkelig mat og trives i en kropp som kan leke og yte når jeg vil ;-)
Jeg er veldig fornøyd med dette bildet. Bildet er tatt på kjøkkenet vårt av Anette Marie Antonsen.

Jeg er veldig fornøyd med dette bildet. Bildet er tatt på kjøkkenet vårt av Anette Marie Antonsen.

følg meg gjerne på facebook eller instragram