Synes du det er vanskelig å ha et bra kosthold i en stressa hverdag...... ? Det gjorde jeg også :-)

Med fire barn, hund og mann er det ingen tvil om at vi trenger mye mat og dagligvarer her i huset. Tidligere brukte vi mye tid på å handle og planlegge middager - og maten ble ofte kjøpt inn spontant og heller ikke så sunn som vi ville ha den. Det tok fort en time hver dag....Nå bruker vi toppen to timer i uken. En time i butikken og en time med stabling og frakting :-) Det gir masse tid som jeg kan bruke til akkurat det jeg vil :-) Og vi er blitt sunnere!!

Vi har prøvd det meste gjennom årene - også matkasser av alle typer, men det fungerer dessverre ikke. Vi ender opp med å bruke for mye tid i butikken enn det vi vil.  Derfor ender vi alltid tilbake til disse 5 tipsene.  Det fungerer for oss! 

Tips #1. 

21017647_10213525407266517_599175911_o.jpg

Et sunt kosthold starter med masse grønnsaker og frukt. Grønnsaker er viktig og vi sørger alltid for å ha nok grønnsaker og frukt i handlevogna. Derfor starter vi alltid med det - først oppi vogna skal det ihvertfall 1/3 av handlevogna med grønnsaker og frukt. Av ferske grønnsaker velger vi de som er best for sesongen. Gulerøtter er en slager året rundt hos oss, så noen pakker må med i vår vogn. Vi tar også med frosne grønnsaker. Det er ofte enklere enn ferske fordi de er ferdig kuttet og renset. Rett og slett litt "fast food" :-) Vitamininnholdet er gjerne det samme som ved vanlige grønnsaker. Det er lurt å passe på at det ikke mye iskrystaller rundt de frosne grønnsakenen for det tyder på at de har vært tint opp på veien. 

 

21014825_10213525409466572_1565366785_o (1).jpg

TIPS #2

Ha en fast runde i butikken. Hos oss vet vi at det er to til tre fiskemiddager, to middager med kylling og to middager med kjøtt. Og ihvertfall en restemiddag. Vi foretrekker grove fullkornsprodukter fremfor lyst brød og pasta. Vi trenger 6 store kartonger med melk :-) Og vi velger karbonadedeig foran kjøttdeig. 

TIPS #3

Gjør alle i familien kjent med runden i butikken. Til og med barna skal vite hva som ihverfall skal i handlevogna :-) Og vær snill om noe glemmes :-) 

 

TIPS #4

Husk å ta med litt kos også :-) Litt kos skal vi unne oss. Hos oss har vi to plater med mørk sjokolade. Vi vet jo med oss selv at disse to platene kun holder de første dagene og så er det tomt. Da er det viktig å holde handledagen hellig ;-)

TIPS #5

FERDIG HANDLA :-)  En uke til neste gang :-) og masse tid til å gjøre det vi vil :-)

FERDIG HANDLA :-)  En uke til neste gang :-) og masse tid til å gjøre det vi vil :-)

Ha en fast dag i uken å handle på - og kun en dag.  Er det tomt så er det tomt. Dette kan være en vekker for store og små. Vi har en nugatti boks i uken og når den er tom så er det mange dager til neste gang det kjøpet nytt. Er det tomt for godsaker - iskrem eller øl - ja, så er det en uke til neste gang. Da får du stålkontroll over hva dere spiser i løpet av uken. 

Mandagen er det ofte tomt i butikken - og det litt stusselig å ha nesten tomt kjøleskap i helgen. Fredagene er det ofte lange køer av slitne folk som skal på hytta. Kanskje ikke så populært å komme med en overfylt vogn da:-) Torsdagen er den beste dagen for oss. Da slipper vi at lørdags godteriet ligger og frister i skapet for lenge ;-)

 
21014756_10213525405106463_2107807305_o.jpg

Vi kommer med bilder av mat og oppskrifter de neste dagene av hva vi har laget av denne handlekurven. 

Husk at det kan ta noen uker å få på plass de gode rutinene, så ikke bli skuffet om dere ikke får det til første uken.  Spør om dere lurer på noe - imens skal jeg få alt inn i bilen :-) 

 

Hvis du har noen tips om hvordan du skaffer mat og dagligvarer i huset og klarer å ha et sunt kosthold - eller ikke så skriv det gjerne i en kommentar.