Det er vondt, farlig, ineffektivt og dumt!!

Nok en gang kan vi lese om en person som har trent for hardt og blitt skadet.  Denne gangen er det TV2 Nyheter som skriver om saken  https://www.tv2.no/nyheter/9903590/. Jeg kjenner ikke saken i detalj og vil ikke gå inn på den. Derimot så er det mye i teksten her som vi kjenner igjen fra før, og som jeg selv har opplevd. Så nå må jeg være litt streng og komme med noen tydelige meldinger. 

Det er ikke nødvendig å trene med smerte for å få fremgang.  Tvert om – veldig veldig mange trener for hardt. Det er ikke den som trener hardest som får størst fremgang. Det er den som trener smartest!!

Det er ikke bare rabdomyolyse som gjør at det å trene for hardt gir dårlig effekt.  For hard trening fører ikke til fremgang!!  Tvert om, folk som trener for mye for hardt får ofte liten fremgang og mister også motivasjonen som følge av mye innsats og lite fremgang, eller skader som gjør at de må slutte å trene. 

Stopp.png
Vær så snill å slutt med en eneste gang! Slutt å si «Pain is gain», «Lide for skjønnheten». Slutt å bruke uttrykk som «Paincave» og vær så snill å ikke skriv «Sweat is weaknes leaving the body»! Vær så snill å slutt med alle mulige «Challenger» og vær veldig veldig forsiktig med å ha krevende trening som gruppetimer uten flere trenere og god veiledning.
— Gry H. Merkesdal - PT, gründer og mamma.

Hvorfor spør du kanskje?

  • Det er vondt!
    Å trene for hard og med smerte er det ingen som liker. Hvis du liker smerte så bør du forsøke å tilfredsstille behovene dine på andre måter enn som trening. Trening skal være hyggelig og gøy. Det skal være variert og målet er ikke å bli mest mulig sliten.  Målet er å få bedre kapasitet og helse.
  • Det er farlig!
    Risikoen for skade er så stor når du trener for hardt at det ikke rettferdiggjør den eventuelt økte effekten du kan oppnå.
     
  • Det er ineffektivt!
    Det er ikke den som trener hardest som får best effekt. Det er den som trener smartest!
     
  • Det er dumt!
    Få ting ødelegger motivasjon like fort som høy innsats og lite resultat.  Det viktigste for om du lykkes med din trening eller kostholdsmål er at du beholder motivasjonen og får resultater. 

Jeg trener mye.  Er barn til fire og blir 45 år i neste uke.  Målet er ikke å trene hardest mulig, men smartest mulig.

Og for meg er det viktig at det også bygger opp en myte eller oppfatning om at trening er vanskelig og vondt. Det fører til at mange ikke ønsker å trene eller blir usikre.  Det er tull!  Trening og aktivitet er gøy, de som mener noe annet bør ta seg en tur til nærmeste barnehage. Det å slutte med aktivitet er noe vi voksne har gjort.  Eller klikke her for å  se hvordan det var da Thorbjørn var på besøk hos lokale barnehager. 

Selvsagt vet jeg også at det er umulig å garantere seg mot alle skader og overtrening og om det er veldig lenge siden utøveren har gjort en øvelse så er det ofte vanskelig å unngå litt stølhet i dagene etter.  Derimot så vil vi aldri oppfordre til "hardtrening" for å bli mest mulig sliten.  Vi vil aldri lage Challenger som er like for alle. Og vi oppfordrer alltid tl å starte rolig og ha god kontroll på nivået. 

Ofte så får jeg inntrykket av at det er mange som tror at kunder som betaler for treningsveiledning eller treningsøkter forventer å få valuta for pengene gjennom å bli mest mulig sliten.  Det er ikke min erfaring.  Kundene ønsker å få fremgang og nå sine mål, og flinke trenere skal sørge for at dem gjør det. 

Selvsagt kan også voksne mødre som "pusher 50" ta pullups!!  Jeg trener styrke og elsker det, men jeg trener litt, ofte og smart.

Selvsagt kan også voksne mødre som "pusher 50" ta pullups!!  Jeg trener styrke og elsker det, men jeg trener litt, ofte og smart.

Faktisk så er det slik at den første lille aktiviteten som gir best effekt.  Det å gå fra null til litt trening gir veldig mye mer effekt enn harde kompliserte treningsøkter. 

Å kunne Løfte tunge ting over hodet handler om sterk kjerne og god teknikk. 

Noen myter må vi ta oppgjør med!

  • Troen på at det å trene hardt gir best effekt.
    Dette er feil. Det er variert trening som gir best effekt. Hvis din trening består i mye felles,- eller gruppetrening så er sannsynligheten for at du ikke får nok rolig trening ganske stor·       
     
  • Det må gjøre vondt for å virke.
    Stopp!!!  Ikke tren hvis det gjør vondt. Stopp, snakk med noen, tenk deg om og forsøk å finn på noe som ikke gjør vondt. Eventuelt ta en pause, gjerne noen dager. Pauser ødelegger ikke treningen din, det å trene for hardt kan gjør det. Hvis du må trene med smerte så gjøre det i tett samråde med fastlege eller noen som vet hva de prater om.
     
  • Bryte ned kroppen for at den skal bygges opp igjen.
    Dette er en veldig rar påstand. Poenget er at kroppen skal stimuleres til økt aktivitet og kapasitet, og øves til nye ferdigheter.  Det får du til ved en gradvis tilvenning. Da slipper du smerte, reduserer risiko for overbelastning og får god effekt.
     
  • Det må være hardt for å skape motivasjon.
    Dette er så feil som det er mulig å få det. Ingen blir motivert av å bli utslitt, få vondt og ikke kunne gå dagen etterpå.  Folk blir motivert av fremgang.  Tren smart, så får du fremgang, det blir hyggeligere å trene og motivasjonen for mer trening kommer og varer lenge.
     
  • Eliteutøvere trener kjempehardt.
    De beste utøverne i verden trener først og fremst veldig veldig mye rolig og enorme mengder teknikk. Så har de også harde økter, men det er kontrollerte økter som er nøye overvåket og planlagt i god tid. Samtidig hører vi også dessverre om eliteutøverer som har trent for mye, for hardt og mistet overskudd og fremgang. 

Det er lov å trene hardt, men husk at det er viktigere å trene smart.  Det er ikke lov å trene med smerte. Det er forskjell på trening og konkurranse.  I konkurranse så er det resultatet som teller, i trening så er det effekten som teller. Når du trener så må du ikke se på naboen. Du må tenke på hva som gir deg selv best effekt. Hvordan din dagsformer - hva du gjorde i går, dagen før og hva har du tenkt å gjøre de neste dagene.  Hva er ditt mål? Tren i forhold til din plan r og hva du vil for å få best mulig effekt av din treningstid.  I konkurranser kan du teste deg mot naboen, ikke på trening.

Jepp det hender at jeg også blir skadet.  Men det bør være i konkurranse. Jeg kan ikke huske at jeg har fått skade eller vært overtrent på trening.  Her ble jeg plastret opp etter målgang på Transøsterdalens siste dag. 

Jepp det hender at jeg også blir skadet.  Men det bør være i konkurranse. Jeg kan ikke huske at jeg har fått skade eller vært overtrent på trening.  Her ble jeg plastret opp etter målgang på Transøsterdalens siste dag. 

Noen gode regler for effektiv trening.

·        Varier treningen i type,  intensitet og lengde.
·        Mesteparten av din aktivitet skal være rolig.
·        Maks en til to harde økter i uken.
·        Det er mer effektiv å trene litt og ofte, enn mye sjelden.
·        Slutt når du fortsatt kan ta enda en repetisjon eller
         intervalldrag og avslutt intervalldraget når du fortsatt kan
         fortsette litt til. 
·        Kjenn din egen dagsform. Det er kan være bedre med en
         rolig sone 2 økt enn en dårlig sone 3 økt.
·        De harde øktene skal være kontrollerte og med god
         kvalitet. Og slutt før du blir utkjørt.

Tenk deg at du skal bli flink til å ta armhevninger.  Om du tar 5 armhevninger om morgenen, midt på dagen og om kvelden, hver eneste dag i en uke.  Da har du tatt 85 armhevninger.  Det kan være smartere enn å prøve å ta det samme i løpet er to treningsøkter.  Vær litt aktiv - ofte. Det gir overraskende gode resultater.

JEg løfter nesten  dobbelt av min  egen kroppsvekt i knebøy.  Da må jeg selvsagt løfte tung, men aldri mer enn at jeg klarer en repetisjon til. Aldri med dårlig teknikk. Svikter deler av løftet så trener jeg spesifikk på det med andre øvelser før jeg går  videre på mer vekt på stanga.  

JEg løfter nesten  dobbelt av min  egen kroppsvekt i knebøy.  Da må jeg selvsagt løfte tung, men aldri mer enn at jeg klarer en repetisjon til. Aldri med dårlig teknikk. Svikter deler av løftet så trener jeg spesifikk på det med andre øvelser før jeg går  videre på mer vekt på stanga.  

 
Sliten og glad i må,l på birkebeinerrittet - Her var tvillingene født, og vi hadde nå 4 små barn og full jobb i nav. 

Sliten og glad i må,l på birkebeinerrittet - Her var tvillingene født, og vi hadde nå 4 små barn og full jobb i nav. 

Hvorfor det er lurt å ikke trene for hardt?

Du trener ulike funksjoner av kroppen ved ulik intensitet.  Alle funksjonene er viktige for å få gode resultater.  Derfor er det viktig å trene variert. Hvis du trener for hardt så redusere du faktisk ofte den total tiden med trening på høy intensitet. En for hard økt krever lang restitusjonstid og risiko for skade er høyere. Det gjør at tiden mellom øktene blir lengre – noe som fører til mindre total treningstid.

Det viktigste for å nå dine mål er å ha kontinuitet i det du gjør. Og det får du først å fremst gjennom god motivasjon, glede, kompetanse og mulighet til å trene slik du selv vil.  Og da er det viktigere å lytte til sin egen kropp og finne ut hva som fungerer best for deg. Lage din egen plan som ikke er påvirket av hva naboen eller venninnen gjør. Det er bare du som har din kropp og ditt liv. Da må også du tenke på hva som er riktig for deg for å få de resultatene du vil ha. 

Jeg har gjort mye rart og fått til mye innen trening.  Både innenfor løping, sykkel, styrketrening, ski og hinderløp har jeg fått til resultater som mange opplever som vanskelig å nå. Og min periode med mest fremgang var da jeg hadde fire små barn, har vært i full jobb i NAV.  

Det kunne jeg få til fordi jeg utnyttet alle mine muligheter.  Jeg trente på mine egne premisser.  Og jobbet sammen med min egen motivasjon og kropp. 

Det føles deilig tilfredstillende og det gir noen kule instagram bilder å være komplett utkjørt etter en hard treningsøkt. Men husk at det ikke nødvendigvis er så smart.

En pushup kan gjøre hard eller lett. Det viktige er at du gjør den på den måten som passer deg - og at du øver rikelig.  Bildet til venstre viser en som jeg gjør innimellom - filmen til høyre viser en hel rekke med gode push-ups hvor du kan finne en som passer deg. 

Førstkommende helg skal jeg sykle 3 dagersrittet Transøsterdalen  senere i sommer er det Offroad Finnmark 300 og Ultrabirken som står for tur før det blir løp og hinderløp utover høsten. 

Det er fullt mulig å få til for en 4 barns mamma på 45 år så lenge jeg har fokus på å trene smart og ikke hardt.  Jeg håper vi fremover kan høre mer at "Brain makes Gain" :-)  Lykke til med din trening og spør gjerne om du lurer på noe.  

Knappene nedenfor tar deg til to andre blogger som kan være interessante for deg.