Hjernen lyver!

Snaut 2 måneder igjen før sykkelsesongen begynner for fullt. Og er jeg der jeg skal være i forhold til planen form og helsemessig? Sånn helt ærlig! ;-) Tja…..
Dette bildet lyver ikke ;-) 

Dette bildet lyver ikke ;-) 

Det er viktig å dokumentere det man gjør når man skal endre en adferd. Enten det er det å trene mer, spise mer sunt eller forandre en vane. Registrer alt og dokumenter det. Det er på denne måten man kan se hva man har gjort og hvilke resultater dette har gitt.  Jeg har brukt Garmin pulsklokke for å registrere intensiteten og Trainingpeaks som treningsdagbok de siste månedene  og de har vært virkelig gull verd. Her ser jeg altfor tydelig at hjernen min lyver om min trening. Jeg trener slett ikke så mye som hjernen min mener jeg gjør.  Det samme hører jeg fra personer som slanker seg. Jeg spiser sunt, jeg spiser ikke godteri, jeg spiser ikke sjokolade.....Det beste en kan gjøre er å registrere kosten og se hva en spiser...

Lure spørsmål å stille seg :-) 

Lure spørsmål å stille seg :-) 

 Det er viktig å stille de riktige spørsmålene og svare ærlig på disse :-) Hjernen vil søke å lure seg selv til å ta den letteste utvei,  enten det er å si at alt er bare helt elendig eller alt er bare fint. Det er da det gjelder å finne frem dokumentasjonen og gå igjennom og se hva som er blitt gjort. I mitt tilfelle hva som ikke er blitt gjort. Jeg har brukt denne uken til å teste noen av målene mine og jeg ser at jeg er et lite stykke unna det jeg satte opp som delmål for perioden. Mine mål og delmål har jeg tidligere skrevet om i denne bloggen

Jeg vil føle meg som en Gorilla!

Farris rittet i fjor :-) 

Farris rittet i fjor :-) 

Min erfaring er at det er greit å evaluere hver 2 uke, selv om det for meg har gått litt over styr den siste måneden.  Dette ser jeg  har klart gått ut over progresjonen. Muskler er ferskvare ;-) For å forhindre at de neste evalueringene også faller ut har jeg lagt det inn i kalenderen på to steder og ikke bare ett :-) Da får vi se om det hjelper meg. Forhåpentligvis vil jeg få to måneder med bedre progresjon slik at jeg er klar til å sykle og løpe enda litt fortere denne sesongen enn i fjor. 

Utfør- dokumenter- evaluer!