NAV - En svingdør eller et venterom. Valget er ditt!

Alle kommer innom NAV en eller annen gang. Det er du som bestemmer hvor lenge du vil være der :-) Valget er ditt!

Jeg var veileder i NAV i 16 år. Jeg hadde ansvaret for å følge opp 200 personer som var syke og disse skulle hjelpes tilbake i jobb. Det sier det seg selv at jeg ikke fikk snakket med alle. Det ble mange korte telefoner for å rekke over alle. Jeg ble en saksbehandler som skrev vedtak og sendte personer videre til tiltak, uten å ha nok tid til å veilede….  Nå i MERKES og på SATSELIXIA har jeg mye mer tid til hver enkelt og jeg kan hjelpe alle som vil, til å nå de målene som blir satt. Det er herlig å bruke den endringskompetansen jeg har opparbeidet.over lang tid :-)  

NAV skal være redningen når ting skjer i livene våre og vi har behov for hjelp. Det er flott og slik skal det være :-) Spørsmålet er bare hvordan man kommer ut av NAV igjen. For mange blir NAV en labyrint uten utgang.  

Riktig og rask sykefraværsoppfølging er gull verdt for både arbeidsgiver og arbeidstaker. Og det er ikke alltid så mye som skal til. Kanskje bare en tlf... Jeg har ikke tall på alle de møtene jeg har hatt med arbeidstakere og arbeidsgivere i dyp konflikt hvor mye kunne vært bedre med mer og tydelig kommunikasjon i starten. 

Som ansatt har alle et ansvar for å være ærlige i forhold til årsaken til at en er hjemme. Er det noe som kan gjøres for å komme fortere tilbake til arbeid igjen. Trengs det endring av livsstil? Disse spørsmålene er enda viktigere ved sykdom enn når du er frisk... 

Arbeidsgiver har ansvar for å tilrettelegge for å få den syke tilbake i arbeid og sørge for at arbeidsmiljøet er bra. Trening i arbeidstiden forebygger :-) Det er mange stive skuldre og rygger som kunne vært unngått med regelmessig trening i arbeidstiden  ;-)  

Veien ut av NAV :-) 

Veien ut av NAV :-) 

Hva er så veien ut av NAV? :-) NAV er komplisert og har tusen veier ut...... Det er bare noen ganger vanskelig å få øye på akkurat den veien som er riktig for hver enkelt. Og veldig ofte  så vet en det ikke selv :-) Og det kan da for  NAV veilederen med tidspress være komplisert å vite hva som er riktig for akkurat den personen.

Trengs det påfyll av kompetanse for å få en annen jobb? Hva kreves i arbeidsmarkedet? Bare det å finne ut hva man klarer å gjøre og ikke klarer kan være vanskelig. Og ikke minst å finne riktig arbeidsplass? Er den der i det hele tatt?  

Det viktigste av alt i en slik endringsprosess er at man finner et mål som gir energi. Dette har jeg skrevet om i en tidligere blogg, 

Endring og motivasjon

NAV har mange forskjellige arbeidsrettede tiltak som kan være akkurat det man trenger for å komme videre i sin endringsprosess. NAVs motto er : Vi gir mennesker muligheter!  Og for veldig mange gjør NAV det, og noen ikke. Så min oppfordring er å bruke NAVs muligheter aktivt..

   På vei mot toppen :-) 

 

På vei mot toppen :-) 

Jeg har gjennom min 16 års lange arbeidserfaring innen NAV god kompetanse om alle mulighetene som finnes der. Veiledningssamtaler om endring for personer tilbys i MERKES. Oppfølgingstjeneste i forhold til sykefravær og NAVs regler er også noe som tilbys bedrifter. Ta kontakt om dette høres riktig ut for deg eller ditt firma :-)  

Det er du som er nøkkelen til ditt liv. Sett deg et godt mål og ta ansvar for din egen hverdag. Start nå!
Gry Hauge MerkesdalComment