7 tips for å gjennomføre forsettene

I dag er dagen hvor alle gode ønskene fra i går skal startes på... ;-) 

De aller aller fleste har et ønske å bli litt sprekere i 2016 enn i 2015. Det har jeg også...   Men på tross av gode ønsker og forsetter så er det dessverre mange som ikke lykkes. Det er bare i "Tre nøtter for Askepott" at ønskene oppfyller seg selv. For oss andre kan det være fryktelig vanskelig å lykkes...

Gjennom mine år på NAV har jeg møtt veldig mange som har gode ønsker og mål og som er sterkt motivert, men som ikke klarer å nå sine mål og gjøre de endringene som er nødvendige. I det arbeidet og gjennom mitt eget arbeid har jeg laget 7 enkle, men effektive, huskeregler som gjør at sjansen til å bli litt sprekere i 2016 blir betydelig større.

#1 Sett deg et konkret mål som du selv virkelig ønsker å nå!

Om det er stort eller lite betyr ikke så mye. Det som viktig er at målet er ditt og at du virkelig har lyst til å få det til :-) Forsøk å gjøre målet så konkret så mulig, gjerne med en tidsfrist. Skriv det ned, heng det opp på et sted du ser det ofte. Og fortell gjerne om det til andre. Det er vanskeligere å bryte mål når flere vet om det.

10430372_471452553027088_3134198058854404669_n.jpg
#2 Lag en plan!

Uansett hva målet er så må du ha en plan.  Den kan være helt enkel og overordnet eller omfattende og detaljert. Hvordan planen skal være er mye opp til deg selv og hvor mye endring målet ditt innebærer.  Selv bruker jeg en metode som jeg skrev om i bloggen min  

"If you fail to plan you plan to fail"

Et minimum som planen må inneholde er hva, hvor mye og når. 
- Hva skal du gjøre (forbedringsområder)
- Hvor mye skal du gjøre av de ulike områdene (hvor mange timer i uken)
- Når skal det gjøres (skal noen områder prioriteres før andre, før påske eller til sommeren)

Planen bør skrives ned og henges opp ett eller annet sted hvor det er lett å følge den. Det er planen som er ditt kart til å nå ditt eget mål !

#3 Bruk omgivelsene dine

Bruk dine omgivelser! Det er din styrke og mulighet. Hvor vanskelig blir det ikke hvis du ønsker å spise sunn mat hvis resten av familien ikke ønsker det? :-) Du må sørge for å få alle med på laget ditt!

Det er utrolig gøy å trene sammen med noen.  Unnskyldninger trives best alene og suksess deles best med andre.

I høst skrev jeg et blogginnlegg om dynamitten i å trene sammen med noen.

"Dynamitten i kjærestforholdet"

#4 Løs tidsproblemet ditt

Vi har alle begrenset med tid og det er kanskje det største problemet folk har …. Å få tiden til å strekke til.  Selv har jeg fire barn, hund, jobb og mann som krever sitt ;-) For at jeg skal få tid til å trene i tillegg har jeg tre metoder;

- god planlegging og finn dine «tidshull».
Passer det best på søndag ettermiddag.- eller på vei hjem fra jobb to dager i uken mens din bedre halvdel henter barna og lager middag.  Alle har muligheter finn dine og planlegg trening når det passer.

- utnytt alle muligheter. 
Jogg til Elixia og tren 30 min styrke og jogg tilbake igjen.  En kjempe økt :-) Sykle til jobb en dag i uken, legg inn noen drag eller sykle en liten omvei.  En ny kjempe økt :-) Gå tur i skogen med full ryggsekk enda en kjempe økt :-)

-hold av en helg i måneden til å fylle den med masse søvn, trening og ekstra godt kosthold.  Jeg setter av den andre helgen i hver måned til en MERKE-helg. Dette er en helg vi alltid gjennomfører og som gir kroppen påfyll av energi samtidig får du lagt inn noen timer ekstra trening. 

Hver for seg er ingen av disse metodene revolusjonerende og løser ditt tidsproblem. Derimot hvis du gjennomfører alle, - eller har dine egne løsninger, - så vil det bedre tidsproblemet betydelig.  Ta tidsproblemet på alvor, - løs det før du starter med trening.  Hvis ikke risikerer du kun å bli frustrert – det vil vi helst unngå. Noe jeg kommer tilbake til om noen dager :-) 

Ta gjerne kontakt om du vil ha tips til hvordan du kan løse dine tidsproblem

#5 Kosthold

For meg er ikke et godt kosthold å spise så lite som mulig, - nesten tvert om, for meg handler det om å spise mye av den riktige maten :-) Det du spiser er det kroppen din har å bruke for å fungere.  Sørg for at den får det den trenger til å fungere slik du vil! For meg er også god mat en veldig viktig del av et godt liv :-) Få ting gir meg mer glede enn å tilberede et godt måltid sammen med mine barn.  Bruk gode råvarer hver dag og forsøk å kutt ut halvfabrikata og poser…. Det tar mye mindre tid enn en skulle tro ;-)   

Det du kjøper er det du spiser. Sørg for å handle de matvarene du vil kjøpe, fyll handlevognen med grønnsaker, rent kjøtt og grove karbohydrater :-)

"Dietten kan du ha for deg selv. Jeg elsker skikkelig mat"

#6 Tør å bryte ut av komfortsonen!

For å oppnå endringer må vi våge oss ut av komfortsonen, -  denne fredelige komfortable tilstanden hvor alt er som det bruker å være og du klarer alt…  Det å gå ut av komfortsonen krever at vi våger.  At vi våger noe vi ikke vanligvis gjør, -  å gjøre noe vi ikke er så flinke til.  Vi må våge å feile og vi må våge å lykkes.  All utvikling krever at vi våger dette, det kan skape usikkerhet, frykt og av og til smerte.  Men når vi lykkes skaper det mestringsfølelse, lykke og motivasjon.  Motivasjon til å jobbe videre og lykkes enda mer.  Da kommer vi over i det som kalles for flytsonen.  Den tilstanden hvor vi balanserer utfordring og mestring, hvor utviklingen kommer og vi klarer å få til nye ting.  Dette skaper igjen ny og forsterket motivasjon til å gjøre enda nye ting.  Da er vi i en positiv spiral som gir oss mulighet til å oppnå det vi ønsker av 2016.

"Årets siste sykkeløkt ble utenfor av min komfortsone"

#7 Husk å feire dine suksesser

Det beste med å oppnå dine mål er følelsen når du har gjort det! Dessverre er det ofte en lang og kronglete vei dit og da er det viktig at du alltid feirer dine suksesser. Glem alt du ikke fikk til! Men klapp deg selv hver eneste dag over det du fikk til! Del gjerne den lange reisen opp i delmål. Da har du en ekstra god grunn til å feire når du når delmålene dine.

Jeg bruker enhver anledning til å feire store og små suksesser :-)  Det å nå målet i seg selv er gøy og det er enda mer motiverende med en ekstra belønning ;-) Belønningen kan gjerne være en ny opplevelse. F. eks fikk jeg en fotoshoot med Annette Marie etter endt PT studiet. Resultatet er flere av bildene jeg bruker  ;-) Etter andre dag i rittet Transøsterdalen fikk jeg sjokolade massasje. Det var deilig for en sliten kropp. Dette gir meg den lille ekstra motivasjonen til å gå dørstokkmila de gangene det er veldig hardt :-)

Jeg gleder meg til resten av 2016 og alle de hårete målene jeg har satt meg og ikke minst til å feire hver gang jeg når mine mål….