Jeg vil føle meg som en gorilla

I mål etter 3 dagersrittet TransØsterdalen. Utrolig glad og fornøyd med godt gjennomført ritt. Jeg klarte det!!!! Jeg føler meg som en gorilla som banker seg på brystet etter kamp. :-) 

I mål etter 3 dagersrittet TransØsterdalen. Utrolig glad og fornøyd med godt gjennomført ritt. Jeg klarte det!!!! Jeg føler meg som en gorilla som banker seg på brystet etter kamp. :-) 

Hvor er du nå og hvor vil du være i 2016? 

Enkle spørsmål å stille, men som kan være svært vanskelige å svare på.  Viktige er de også for det er svaret på disse spørsmålene som avgjør om du har kontroll på din egen utvikling.  Jeg mener at dette er spørsmål som en må stille seg selv ofte, og jeg bruker tid etter hver konkurransesesong på å besvare spørsmålene grundig.  Nå er jeg ferdig med årets konkurranser og har startet arbeidet med å besvare disse spørsmålene. Tidligere har vi brukt å gjøre det omkring årskifte, men det har flere ganger ført til at vi får en dårlig periode i oktober, november og desember. Det er stor forskjell på å planlegge med rolig trening og å sose ... . 

Jeg har brukt en måned på å bli enig med meg selv om hvilke mål og hvordan jeg skal legge opp neste sesong. 

Jeg vil føle meg som en GORILLA ;-)

En ting er jeg sikker på og det er at jeg vil oppleve den "gorilla" følelsen som jeg opplevde etter 3 dagers rittet Transøsterdalen, Farrisrunden og Birken. Den følelsen hvor jeg banker meg på brystet og roper ut : JEG KLARTE DET!!!!! :-)  Med dette som utgangspunkt har jeg og vi lagt en ÅRSPLAN som går fra OKTOBER til OKTOBER 2016. 

BIRKEBEINERRITTET på 3 timer og 30 min
TERRENGSYKKELRITTET på 3 timer og 30 min
OSLO HALVMARATON på 1 time og 38 min

Dette er mine SMARTe hovedmål for 2016. Jeg har også hovedmål i forhold til arbeid, familie og hjem og personlig utvikling. De målene kan vi ta en annen gang ;-)  Målene skal være slik at de gir meg energi i hverdagen. Ønsket om å oppnå dem skal gjøre at jeg klarer å gå  dørstokkmila når det høljer ned som verst, -  presse kroppen når det trengs eller å være rolig når det er tid for rolig trening.  Da oppnår jeg de gode styrkeøktene som får kroppen til å krible og huden til å føles for stram for musklene ;-)  Jeg kjenner bare ved å skrive om målene mine at det kribler og at smilet kommer :-) Dette er gøy!  Denne følelsen må jeg ta med meg inn i hver trening...   

... og ja, det skal bli mye trening for å nå målene mine. Jeg har aldri før hatt et så ambisiøst opplegg før.

 I forhold til GAP analysen er jeg et godt stykke unna målene mine, men med et god plan vet jeg at jeg faktisk KAN klare det!!! 

Deilige Slettestrand i Danmark. Alle terrengssykkelentusiaster bør ta seg en tur hit.  Jeg er her med sykkelinstruktør Allan Dormann. 

Deilige Slettestrand i Danmark. Alle terrengssykkelentusiaster bør ta seg en tur hit.  Jeg er her med sykkelinstruktør Allan Dormann. 

ARBEIDSOMRÅDER

Mine SMARTe hovedmål er delt opp i arbeidsområder. Dette sikrer at jeg jobber med alle de områdene som kreves for å nå hovedmålet.  En fin måte for å sikre progresjon samtidig som det blir lettere å lage en aktivitetsplan. 

Mine arbeidsområder for året:
- Oksygenopptak
- Produsert watt under terskel
- Bli kjempesterk i bein og kjernemusklatur :-)
- Sykkelteknikk

DELMÅL

For å sikre fremgang i arbeidsområdene lager jeg SMARTe delmål innenfor hvert område. Dette sikrer at jeg har riktig progresjon innen hvert område, samtidig er det utrolig motiverende å se at jeg når målene, - noe som ofte skal feires :-)  I motgangsperiodene, som alltid kommer,  tar jeg frem resultatene som jeg har oppnådd og ser at jeg har blitt flinkere. Arbeidsområder og delmål liker jeg å  periodiserer slik at jeg ikke behøver å jobbe med alt på en gang,- det kan fort bli slitsomt å fører til mye frustrasjon.   
Jeg starter med "Produsere watt under terskel" og "Bli kjempesterk i bein og kjernemusklatur" i perioden oktober - januar, dette er mye grunnlagstrening som jeg får nytte av senere. Jeg har utviklet et eget styrketreningsprogram for syklister som jeg følger og kommer til å være min metode denne vinteren. Sterk kjernemusklatur er viktig og jeg må bli sterkere i kjernen enn jeg er på dette bildet. ;-)  

Jeg har utviklet et eget program for styrke for syklister som er beskrevet i en tidligere blogg. Ta gjerne kontakt med meg om du ønsker mer informasjon eller hjelp av meg som personlig trener. 

Jeg har utviklet et eget program for styrke for syklister som er beskrevet i en tidligere blogg. Ta gjerne kontakt med meg om du ønsker mer informasjon eller hjelp av meg som personlig trener. 

Fra februar starter jeg med større vektlegging av "Oksygenopptak" som krever høyere puls og intervall trening.  "Sykkelteknikk" blir å starte opp så snart snøen forsvinner og det er tørt i skogen igjen :-). Mai til august er for meg konkurranse periode hvor jeg legger et opplegg som passer med de ulike rittene.  

Her er en av mine standardiserte metoder for å lage det underlaget som behøves. 

Her er en av mine standardiserte metoder for å lage det underlaget som behøves. 

RESSURSER

Det er veldig lett å kun tenke på treningen.  Min erfaring er at det også er andre ting som spiller inn for å nå målene jeg setter meg.  Dette har jeg valgt å kalle for "Ressurser". Blant annet trenger jeg sykkelteknikk kurs for å forbedre teknikken. Familien har allerede booket en ny tur til Slettestrand og kurs med Allan Doormann, I tillegg til kurset trenger vi også barnevakt for å kunne få trent nok.

.. jeg behøver barnevakt.. det må også på plass :-)

Vi har også kjøpt balanserulle og den gleder jeg meg til å få testet :-) Jeg skal få laktatmåler slik at jeg kan hvor terskelen for syreopptaket i musklene er og følge forbedringen min. 

PROBLEMER 

Problemer støter en alltid på i endringsprosess.  En av mine store bekymring er at jeg ikke får trent nok og med god nok kvalitet. Klarer jeg å pushe meg nok? :-) Det er veldig enkelt å havne i "sose rundt fella" på treningssenteret. Jeg registrerer min treningsmengde med Garmin klokka mi og kommenterer øktene og evaluerer hver 14'ende dag. Mannen min er prestasjonscoach og han tar de nødvendige samtalene med meg for å få den rette progresjonen. Jeg blir også pushet ved å trene sammen med sykkelklubben og i år/neste kommer jeg til å være medlem både i Sand terrengsykkelklubb og Ullensaker sykkelklubb. :-) Vi har sikret oss en super barnevakt som gjør at barna har det fint også når vi er borte. :-)

Problemer vil alltid oppstå. De du har tenkt gjennom på forhånd har du størst sjanse til å håndtere.

De problemene som mest sannsynlig kan komme er tilnærmet minimert.  Problemene som jeg ikke har forutsett må jeg forsøke å løse når får øye på dem :-)

AKTIVITETSPLAN MED EVALUERING 

Alt tankene, målene og områdene ender i familiens aktivitetsplan pr. måned utifra periodiseringen.  Vi evaluerer familiens aktivitetsplan fast annenhver måned og tilpasser den til virkeligheten.  Detaljene planlegger vi i familiens 2 ukersplaner. På denne måten vil alle aktivitetene for å nå våre hovedmål bli en del av vår hverdag.  Selv om det kanskje høres slik ut, så er det ikke min trening som er høyest oppe på familieplanen.  Til og med vår lille valp er høyere oppe :-) 

Evalueringen er gull verdt og det er denne som sikrer fremgangen for hver enkelt av oss. :-) 

Evalueringen har jeg og Thorbjørn gjort til en sosial aktivitet hvor vi bruker barnevakt og går på restaurant. Vi får snakket med hverandre om hvordan hverdagen er i rolige omgivelser med god mat og drikke.  Evalueringen ligger som en fast date i kalender med fast avtale med barnevakten.

Jeg er utrolig stolt over at jeg har laget min egen arbeidsmetode som sikrer min vei mot målet ...... 

Jeg er utrolig stolt over at jeg har laget min egen arbeidsmetode som sikrer min vei mot målet ...... 

«There is no one giant step that does it, it’s a lot of little steps

 

 

Gry Hauge MerkesdalComment