Fra motivasjon til endring

..hvor frustrerende er det ikke når du har motivasjon og et mål og endringen ikke skjer .... ?

Det er dessverre ikke nok å bare ville. Endringene kommer sjelden av seg selv, ihvertfall ikke gode endringer ;-) Og om det er frustrerende å ikke få til endringen så er det veldig tilfredstillende når endringen kommer som vi ønsker. Det skaper igjen mer motivasjon for ytterligere endring og en fantastisk reise kan starte :-)

For å gi deg selv eller dine, bedre mulighet til å nå ditt hovedmål er det lurt å dele det opp i mindre delmål.  Slik kan du få kontroll på de ulike elementene som må til for å nå ditt store mål.  Selv er jeg glad i å bruke en gap-analyse for  å finne ut hvilke delmål som gir størst effekt og har størst potensiale. 

Delmål - Gap.jpg

Når det er gjort,- lager jeg resultatmål på de ulike delmålene.  Høres kanskje litt mye ut, men om du har planlagt å bruke mange timer på selve endringen er det absolutt å anbefale å bruke noen få timer på planleggingen i forkant :-)    

Det er resultatmålene som sikrer at du er i din flytsone og oppnår god motivasjon gjennom hele arbeidet. 

Selv har jeg et mål om å delta i http://www.terrengsykkelrittet.no/  neste år.  Dette har jeg satt opp som et av mine hovedmål. Da er det et av delmålene å bli i bedre fysisk form, et annet er å bli bedre tekniske på terrengsykling.  For å oppnå riktig spenning som sikrer min flytsone er det viktig at jeg pusher meg selv utover mine egen komfortsone.  Derfor har jeg blant annet vært en tur på http://mtbslettestrand.dk/   i Danmark og hatt teknikk trening med Allan Doorman og vi har planlagt med en ny treningsleir der til neste vår.

Utrolig kule løyper og jeg anbefaler stedet virkelig. Jeg har booket et nytt kurs neste år før rittet. :-)

Utenom å ha kontroll på de ulike delmålene dine og en fremdrift på dem er det viktig at du også har kontroll på alle problemene som kan oppstå eller utstyr og ressurser som du behøver. Jeg beklager nok en gang om dette virker litt omfattende men hvor mange ganger har vel ikke planer havarert på grunn av ...  "fikk ikke tid", "manglet barnevakt", "ikke nok opplæring"...  

Jeg bruker å ha en litt forenklet modell for å finne nødvendige ressurser og problemer som kan oppstå. 

Selv er jeg veldig glad i kortsiktige handlingsplaner.  For de fleste av oss er det umulig å detaljplanlegge for langt frem.  Det kommer både sykdom, bursdager og foreldremøter rett som det er som gjør at planene blir endret, det kan gå på motivasjonen løs.. og reduserer dine muligheter til å lykkes.

Når målene, nødvendige ressurser og mulige problemer er klarlagt er det om å gjøre å få skrevet ned hva du eller dere må gjøre for å få dette til.  Lag en plan for to uker om gangen med en ukentlig evaluering.  Det fungerer perfekt for de fleste med et aktivt liv utenom.  

Sørg for å avklar med de som blir påvirket, dine omgivelser, familie, lagvenner eller jobb om hva og når du har tenkt å gjennomføre de planlagte aktivitetene.  Det er avgjørende at du faktisk setter av tid til å få jobben gjort. 

Med god forberedelse er dine muligheter til å lykkes betraktelig bedre. Den fantastisk gode følelsen i kroppen av å lykkes med det du ønsker,- skaper mer motivasjon, trygghet og mestringsfølelse.

Jeg vet hva denne følelsen er og gleder meg til å nå mine nye mål :-)