Fra sus og dus på ferie til aktivt hverdagsliv..

Sommerferie og late dager på stranden med mye god mat og drikke. Dette er deilig og kroppen trenger å slappe av. :-) Så er ferien er over, skittentøyet ligger i store lass på vaskerommet og kjøleskapet er tomt.... Du trenger bare noen få dager på å komme deg på etter ferien……noen dager blir til uker….måneder…..ups så var det julebordsesong og jul…Bare vent til nytt år, da……

Sommerferie er for meg det samme som god mat, solskinn og avslapning. Late dager på stranden med sandkorn mellom tærne mens barna leker og plasker i sjøen. :-) Det er rett og slett bare deilig. Skuldrene senker seg. Vi får tid til å lese bok mens barna plasker og leker. God og mye mat og gjerne med noe godt å drikke til blir fortært relativt ofte. Ja, ja vi er jo på ferie....

Våre barn på stranden på Slettestrand i Danmark. Et herlig sted for alle. :-) 

Våre barn på stranden på Slettestrand i Danmark. Et herlig sted for alle. :-) 

Slik var vår to ukers ferie og denne ferien er ganske typisk for de fleste. For de fleste er det også lite aktivitet.  Og det er jo en kjent sak at muskler er ferskvare. Musklene blir mindre med lite aktivitet og ferieperiodene er intet unntak. Lite aktivitet og i tillegg mye god mat så blir resultatet mer fett og mindre muskler på kroppen. :-) Og dessverre viser forskning at muskelmassen reduseres svært raskt og ihvertfall fortere enn hva jeg kunne ønske. 

Kake som vi fikk servert på Open Port festival hos Inger Anita. Baket av Helene. Den smakte helt nydelig og det ble både ett og to, tre stykker. :-) Nam!

Kake som vi fikk servert på Open Port festival hos Inger Anita. Baket av Helene. Den smakte helt nydelig og det ble både ett og to, tre stykker. :-) Nam!

Når en da kommer hjem fra ferie, tar det som oftest noen dager for å komme i orden igjen. Det er klesvask, hus som skal ryddes og ting som skal ordnes og organiseres. Jeg mener at det er viktig å bruke noen dager på å komme på plass igjen. Stresser du for mye i denne perioden vil du bare oppleve frustrasjon og dårlig samvittighet for ikke å mestre. Noe som fører til dårlig mestring. Her gjelder det å finne din flytsone og ta ett delmål om gangen. :-) Etter noen dager er du på plass og kan tenke mål og motivasjon. 

Mer grønnsaker, protein og litt mindre karbohydrater for en liten periode. 

Mer grønnsaker, protein og litt mindre karbohydrater for en liten periode. 

Du har hatt en herlig ferie og du har fått hus, barn og mann i orden ;-), nå er tiden inne til å finne frem tankene om målet. Og da tenker jeg på ditt mål som gir deg energi. :-) Jeg har selv et mål om å forbedre tiden min på Birken i år. Jeg syklet i fjor på 3:51 og ønsker nå å ta "manne-merket" som ligger på 3:40. Dette målet gir meg energi. :-) 

Mitt mål gjør at jeg må komme igang med trening innen en uke etter ferie. Dette fordi muskelstyrke forsvinner raskt når den ikke brukes. Jeg bør ha ha to intervalløkter, en langøkt og 2 styrkeøkter i uken. I går syklet jeg også Kongerittet, som var ment som en gjennomkjøring for å få satt fart i beina og komme i konkurransemodus. Dette er mine delmål de neste ukene og disse gir meg energi. Jeg blir yr ved tanken av å klare og prestere. Det er min motivasjon. På en workshop jeg arrangerte beskrev en deltaker sin;  følelse av å prestere som en "gorilla-følelse" og dette synes jeg beskriver følelsen av å komme i mål og å oppnå det du ønsker på en utrolig god måte. Du blir litt gorilla og banker deg selv på brystet. :-) Jeg vil banke meg på brystet etter Birken. :-)    

Sliten, men absolutt gorilla følelse. :-) Birken 2013

Sliten, men absolutt gorilla følelse. :-) Birken 2013

For mange er perioden mellom ferie og arbeid/normal aktivitet, frustasjons og motstandsperioden som jeg skrev om på bloggen den 290715. Og hva du gjør i denne perioden er avgjørende for om du når målet ditt eller dropper ut og tar skippertak i januar sammen med "alle de andre". Ha tiltakene for å takle denne frustrasjonsperioden klare. Er det et treningsmål du har, kan det være greit å ha organisert "treningsdate" med venner og venninner evt PT. Og da ikke EN date men FLERE i tilfelle det er mye frustrasjon. Personlig er jeg er heldig for jeg har en mann som liker å trene og som i tillegg er prestasjonscoach. Vår overgang mellom ferie og hverdagsliv blir mindre fordi vi har tiltakene klare før vi reiser på ferie. Vi motiverer hverandre til å starte opp igjen :-) 

La ferien vare så lenge den skal vare. :-) Ta kontroll over hverdagen og nå dine mål til høsten.