Overskudd i konkurranseperiode

Med denne oppladningen er du garantert å lykkes ;-) En dæsj med søvn, en dæsj med karbohydrater/mineraler og en dæsj med trening. ;-)

Det er jo akkurat det som er så spennende.  Hva skal til for at jeg yter maks i akkurat denne konkurransen? :-) Hvilken restitusjon og oppladning som er best før og mellom konkurranser er absolutt ikke et spørsmål hvor du får to streker under svaret. Metodene for restitusjon/oppladning for elitenivå og mosjonister er mange og varierer veldig. Allikevel viser undersøkelser at treningsmengde og intensiteten på treningen, kosthold og søvn er avgjørende for hvordan kroppen restitueres og lades opp mellom konkurranser.  Mine arbeidsoppgaver de neste dagene blir derfor å restituere og lade opp kroppen best mulig til neste ritt, Farrisrunden. :-) 

Herlig tur med fatbiken i skogen. Må jo ha det gøy også ;-) 

Herlig tur med fatbiken i skogen. Må jo ha det gøy også ;-) 

En av utfordringene er å finne balansen mellom hvile og trening, og ikke minst hvor hardt en skal trene. Perioden mellom konkurranser kan deles inn i  tre perioder, restitusjon, mellom- og oppladningsperioden.  

Restitusjonsperioden  begynner når du kommer i mål og varer to til tre dager. I denne perioden er det er det viktig med rolig trening som stimulerer de støle og ødelagte musklene. Dette fører til større blodgjennomstrømning til musklene og restitusjonen av musklene går raskere. Det er viktig at du lytter til kroppen og kjenner hvordan treningen responderer på kroppen i denne perioden. 

I mellomperioden er det bra å kjøre økter med hardere intensitet. Denne perioden kan variere alt etter når neste konkurranse er. Kroppen tilpasser seg svært lett til intensitetsnivået og det er derfor en fordel å ha noen økter med høyere puls slik at kroppen ikke tilpasser seg det rolige tempoet. Jeg var så heldig at jeg fikk være med på filminnspilling og kjøre intervall på fatbiken samtidig på tirsdag som var. Det var en deilig dag i skogen med masse sol og blå himmel. Dette ble min økt med høyere intensitet før Farrisrunden. Jeg avsluttet dagen med en rolig økt på kvelden også. :-) Filmen vil jeg publisere på facebook når den er ferdig redigert. 

I oppladningsperioden som er ca to dager før konkurranse, kjører jeg med roligere tempo igjen, sone 1. Nå gjelder det å ikke få støle og stive bein, men bevare overskuddet i muskulaturen for å kunne yte maksimalt på konkurransedagen.  

Mine arbeidsoppgaver i uka før Farrisrunden :-) 

Mine arbeidsoppgaver i uka før Farrisrunden :-) 

Hva du skal spise mellom konkurranser kan deles inn  i de samme periodene som med treningen, restitusjonsperiode, mellomperiode og oppladningsperiode. 

I restitusjonsperioden er det viktig å bygge opp karbohydratlagrene i kroppen med mat og drikke. Selv om du er sliten og nesten kvalm etter å ha passert målstreken er det utrolig viktig å sikre en god restitusjon ved å spise karbohydrater og drikke godt innen 30 min etter målgang. Da får kroppen fylt opp glykogenlagrene. De to til tre neste dagene er det bra å spise og drikke mye karbohydrater, mineraler og salter.  

I mellomperioden kan du ha et mer normalt kosthold som er balansert mellom de ulike energikildene, husk å ha et sunt og godt kosthold. 

I oppladningsperioden er det viktig å spise mye karbohydrater. Spis gjerne ekstra brødskiver, ris og fullkornspasta og andre langsomme karbohydrater ved hvert måltid. Like viktig er det å få i seg nok mineraler og salter.  Dette bommet jeg på  i forkant av Raumerrittet. Jeg spiste for for mye protein og for lite karbohydrater. I tillegg var nok natrium-, kalsium- og magnesiumlagrene mine for lave. Dette medførte kramper tidlig i Raumarrittet. Jeg skal passe på å fylle på med langsomme karbohydrater, som villris, fullkornspasta, grovt brød og masse korn. I tillegg tar jeg Crampfix og drikker Farris for å få nok salter og mineraler som jeg håper hjelper mot krampene. Jeg drikker også vann tilsatt elektrolytter og mineraler ved hver treningsøkt.

I tillegg til trening og kosthold er det viktig å få 7-9 timer søvn hver natt. Som firebarns mamma kan det by på utfordringer, de siste nettene hatt et eller flere barn kommet opp i sengen vår om natten.  Derfor må jeg legge meg tidligere. Slik at jeg er sikret noen gode timer med søvn før barna kommer. :-)  

Mitt neste ritt er Farrisrittet. Det er 67 km og er preget av mye opp og ned, og og det varierer fra asfalt, grus og terreng. Totalt er det 34 km på grusvei, 7 km i terreng og 26 km på asfalt.

Farrisrunden begynner med asfalt og grus. Her gjelder det å få en fin posisjon midt i gruppa inn mot terrengpartiene. Terrengpartiene gjør at det feltet strekker seg litt opp så pass på å ikke vær helt sist inn mot terrengpartiene om du har ambisjoner om å henge med på andre siden.  Etter disse partiene er det et asfalt strekk først opp, og så går det bratt ned mot Sjærsjøen.  Her er det viktig å ta det rolig ned denne lange og bratte bakken. Vis hensyn og sykle forsiktig. Det er ikke her du vinner løpet. :-) Etter en liten transport etappe, begynner stigningen opp mot Skolapperåsen. Dette partiet tapper krefter og det er deilig når vi igjen kan sette utfor. Ta det rolig også her. Det er endel løs grus. Etter dette er det bare strake veien inn til mål, med unntak av siste utfordringen som er rett før målgang.

Denne gangen skal jeg klare å sykle opp den siste ...... kneika. :-)

Jeg har bestemt meg for å kjøre min fulldempede  NOR - sykkel og legger om til dekk som er bedre på fast grus. Været ser svært lovende ut og hvis dette været holder seg så vil løypa være relativt tørr.   

Jeg skal sykle for Solar Blue Energy Bike Team. Det er det største laget i Farrisrunden og er en herlig gjeng med menn og damer med skikkelig godt trøkk og spirit. Det blir gøy. :-) I fjor vant laget denne svære pokalen og den skal bli med hjem i år også. Det blir garantert fest på denne gjengen etter rittet:-)

De fire beste som fikk vinnertiden i 2014 :-)
Denne bør bli med oss hjem i år også :-)