Mine fem favoritter....

Styrketrening er veldig gøy og litt alvor.

Styrketrening gir en enorm mestringsfølelse der og da.  Enten klarer du å løfte stanga eller så gjør du det ikke. :-) Tilbakemeldingen er umiddelbar. Yes, jeg klarte det!!! Den følelsen er ubeskrivelig. :-) Og en uvurderlig motivasjon til videre trening. 

Mestringsfølelse etter å tatt 10 pull ups, kan se slik ut. :-) 

Jeg har skrevet litt om mine 5 favoritt øvelser,- alle krever koordinering og utvikling av flere muskelgrupper og stabilitet. Dette er øvelser hvor du får mye igjen for få øvelser og lite tid

Jeg bruker styrketrening aktivt for å få en funksjonell kropp. Jeg vil sykle bra, ha godt tråkk, jeg vil leke med barna, bære handleposer  og jeg vil se bra ut. :-) For å få det til må det trenes styrke. I tillegg øker forbrenning og skjellettet blir sterkere.  

Ikke alt er perfekt. :-) Jeg har liten bevegelighet i anklene og må bygge opp hælen. Da kan jeg gå dypere. :-) 

Ikke alt er perfekt. :-) Jeg har liten bevegelighet i anklene og må bygge opp hælen. Da kan jeg gå dypere. :-) 

Dessverre sliter jeg litt med liten bevegelighet i anklene mine som gjør at jeg ikke kommer dypt nok i knebøy.  Derfor har jeg booket PT timer med Andre på Elixia Jessheim,- også PT'er trenger PT timer :-) Han er super på området. :-) God bevegelighet er viktig. Dårlig bevegelighet i ett ledd kan dette føre til feil belastning av andre ledd og muskler og dette kan føre til skader. Det vil jeg ikke så, så her er det bare å komme i gang. Første time med Andre er i dag. :-)   

Hvor vanskelig kan det være å få opp denne stanga? Markløft er en teknisk krevende øvelse men super når den gjøres riktig.  

Hvor vanskelig kan det være å få opp denne stanga? Markløft er en teknisk krevende øvelse men super når den gjøres riktig.  

Både knebøy og markløft er baseøvelser og brukes ofte av mange. Og det er ikke uten grunn. De er supre for å stramme opp rumpa og lårene både bakside og framside. Stabilitet i kjernemusklatur er grunnleggende i disse øvelsene og den må være på plass før man begynner å løfte tungt. 

Denne øvelsen DREPER "grevinneheng" 

Denne øvelsen DREPER "grevinneheng" 

Dips er super for  få bukt med slappe overarmer.  Triceps er en større muskel enn biceps og denne øvelsen er perfekt for triceps.  Jeg kan garantere deg sterkere armer i løpet av kort tid. Øvelsen kan være belastende på skuldrene og her som i de andre øvelsene er det viktig med god stabilitet. 

Klarer du mer enn 10 vanlige push ups, da er det på tide å utfordre deg selv. :-) 

Klarer du mer enn 10 vanlige push ups, da er det på tide å utfordre deg selv. :-) 

Push ups har de fleste tatt. Jeg ble utfordret av en kollega ved NAV om å ta en-arms push up i fjor og da ble det mye testing av varianter med push ups. Denne varianten liker jeg best. Jeg må virkelig være til stede, her og nå, på med stabilitet for ellers flytter ballen på seg. Og det kan være rimelig frustrerende. :-) 

Pull ups er gøy og det er en kul øvelse fordi den trener så mange muskler på en gang. Effektiv trening hvor en trener mange muskler på en gang er bra og i hvert fall for de som er i tidsklemma.  I oktober i fjor tok jeg 0 og nå i mai tar jeg 10. Jeg begynte gradvis og trente hver bevegelse for seg. Til jeg til slutt klarte å dra meg opp en gang. Denne øvelsen har jeg gjort hver uke, to til tre ganger i uken. :-) 

Trening skal være gøy og jeg har nå lyst å lære meg muscles ups. Jeg har satt meg et mål om å klare dette innen utgangen av 2015. :-) 

Trening skal være gøy og litt alvor. Det finnes utrolig mange forskjellige varianter av alle øvelsene. De kan gjøres lettere eller tyngre alt etter hvor du er. Alvoret ligger i å gjøre øvelsen riktig. Stabilitet i kjernemusklatur er alfa omega!
Hva er din morsomme styrkeøvelse? Fortell meg. :-)