FIT for bryllup

Vakre, nydelige Ida som fru

Vakre, nydelige Ida som fru

Etter 8 uker ringer Ida meg og sier “Gry, jeg har blitt 10 cm mindre rundt midjen. Etter 12 uker løfter Ida 70 kg i knebøy 4 repetisjoner og løper 8 km uten problemer. 4 km runden er blitt for lett.

Ida ønsket å gå ned 5 kg i vekt, få en strammere kropp og få bedre kondisjon til bryllupet. Jeg hadde en PT oppgave å lage treningsopplegg for en person. To fluer i en smekk! :-) Vi hadde tolv uker på oss og resultatet ble mye bedre enn hva vi hadde drømt om .... 

Ida gir alt. Hun pusher grenser og tør å gå ut av komfort sonen. 

Ida gir alt. Hun pusher grenser og tør å gå ut av komfort sonen. 

Vi satte opp et treningsprogram hvor hun hadde to økter sammen med meg, en lang økt ute og to rolige treninger på sykkel hjemme. Totalt fem økter i uken.

Det viktigste for å få dette til var at Ida måtte få en rutine på hverdagen. Hun har en stillesittende kontorjobb som krever en del overtidsarbeid og det var derfor viktig å planlegge uken godt. Hun lagde ukeplan for hver uke hvor hun fordelte øktene slik at det passet med familie, arbeid og meg. Slik klarte hun å gjennomføre nesten alle de  planlagte øktene i disse 12 ukene (totalt 60 økter :-) ).  

Intervall 1/2 min på og 1/2 av 10 drag med en fart på 14 km/t. Knallbra!!! 

Intervall 1/2 min på og 1/2 av 10 drag med en fart på 14 km/t. Knallbra!!! 

Ida hadde trent lite i forkant for treningsopplegget og hun hadde et år bak seg med veldig mange overtidstimer. Det var utrolig gøy å se hvor stor fremgangen var allerede fra de første ukene. Hun hadde som mål for 12 ukers perioden å kunne løpe 4 km. Etter 6 uker skjønte vi at dette ble for enkelt og nye mål måtte settes. 

Frokost tips: Cottage cheese med vaniljekesam, gresskarkjerner, valnøtter og tranebær/gojibær 

Frokost tips: Cottage cheese med vaniljekesam, gresskarkjerner, valnøtter og tranebær/gojibær 

Gode matvaner er viktige for fremgang. Hverdagen er travel og spesielt for Ida som skulle gifte seg. Mat var ikke det som var i hennes tanker og det ble til tider alt for lite mat :-) Når man skal gå ned i vekt er det viktig å øke proteininntaket og minske på karbohydratene. Da vil en føle seg mer mett. Vekta fikk mindre betydning for Ida  jo bedre prestasjonene ble og muskler begynte å synes. :-) 

Bare en liten pause, før det skal pumpes skikkelig :-) 

Bare en liten pause, før det skal pumpes skikkelig :-) 

Resultatene til Ida er helt utrolige. Hun løfter nå 70 kg i knebøy, løper 4 km på 30 min og klarer å løpe 8 km. Innsatsen, planleggingen og viljen til å tørre å gå ut av komfortsonen har vært noe av det viktigste for å få til et så godt resultat. 

Tusen takk, Ida. Det har vært utrolig inspirerende å jobbe sammen med deg. 

Jeg lurer på hvem som løftet hvem over dørstokken .... ;-) 

Jeg lurer på hvem som løftet hvem over dørstokken .... ;-)