Den viktigste timen i uka......

Hurraaa!! Jeg har bestått ernæringseksamen og er strålende fornøyd! Som en del av det siste arbeidet i utdannelsen min skal jeg ha ernæringsamtaler, så de tre første som deler denne bloggen, vil bli kontaktet av meg for en ernæringssamtale. Dersom du bor langt unna, tar vi dette på tlf og skype. 

I vår familie har vi vært bevisst på hva vi spiser lenge, og nå har jeg lært masse mer som jeg gleder meg til å bruke hjemme.  For å være sikker på at vi spiser riktig tenker vi handlevogn.  Den timen vi bruker i matbutikken er den viktigste timen i uken.   Med fire barn, to voksne og en pus er det mye mat som skal handles i løpet av en uke.  Så vi handler en gang i uken, det er effektivt og gir god oversikt.

Vær bevisst på det du legger i handlevognen. Det er det du og din familie spiser.   Så enkelt og   greit er det. :-)

Vær bevisst på det du legger i handlevognen. Det er det du og din familie spiser. Så enkelt og greit er det. :-)

En vanlig uke er tre middager med fisk, (laks, steinbit og torsk), to med stangekylling (sunne og deilige) og to med rødt kjøtt (karbonadedeig, lam- eller storfekjøtt). Dette er basisen for middagene i løpet av uka. Vi spiser også noen pakker med grove fiskekaker med 80% torsk og hyse til frokost, lunsj, middag eller kveldsmat. 

Kyllingene brukes over to dager, den ene dagen som ovnsbakt kylling og med det som blir igjen til en deilig kyllingssuppe en annen dag.     Suppen blir rik på antioksidanter og andre godsaker. Den er enkel å lage og smaker så godt.

Kyllingene brukes over to dager, den ene dagen som ovnsbakt kylling og med det som blir igjen til en deilig kyllingssuppe en annen dag. 

Suppen blir rik på antioksidanter og andre godsaker. Den er enkel å lage og smaker så godt.

For å være sikker på at vi spiser nok grønnsaker og frukt har vi mye av det i handlevognen. Av ferske grønnsaker velger jeg de som passer sesongen best og det som frister der og da. Flere poser med frosne grønnsaker følger også med oppi handlevognen, de smaker godt, er fulle med vitaminer og er ekte «fast food». Det tar ikke lang tid å dampe disse. Barna spiser gjerne frosne gulerøttene som isgodteri både før og etter middag. Det er gøy å finne frukt og grønnsaker som vi ikke har vært borti tidligere. Jeg fant «dragefrukt» på Rema i forrige uke og den gjorde stor suksess. Variasjon i kostholdet er bra og spennende og gir mat som smaker godt. Min erfaring er at det er mulig å få til mye med enkle basisvarer.

Med fire barn i huset går det mye kornprodukter og vi forsøker å finne varer med så mye fullkorn eller hele korn som mulig.  Barna elsker å være med å bake brød så det har blitt en fast ukentlig rutine hos oss.  For å få variasjon har vi begynt å bruke bygg-gryn (oppi handlevognen med det også) og bruker det både til middag, brødbakingen og i frokostblandinger. Byggryn er veldig rikt på fiber og et supert alternativ til pasta og ris. 

Sjokolade, lørdagsgodteriet, iskrem skal selvfølgelig også oppi handlevognen ;-) Da vet vi hvor mye vi har i hus og det er lett å begrense at vi ikke spiser for mye - eller for lite ;-). 

Sjokolade, lørdagsgodteriet, iskrem skal selvfølgelig også oppi handlevognen ;-) Da vet vi hvor mye vi har i hus og det er lett å begrense at vi ikke spiser for mye - eller for lite ;-). 

For å få til en god handlevogn har det vært nødvendig for oss å øve litt, nå har vi en fast rute i butikken og da er vi rimelig sikker på at vi får med alt vi trenger. Og går vi tom for noe så finner vi alltids noe annet i skapet vi kan bruke ;-) 

Vi går nok ikke tom på en stund... :-) 

Vi går nok ikke tom på en stund... :-)