For å kunne leke livet, må kroppen kunne leke...

Jeg mener at livet skal kunne lekes. For å få til det, kreves arbeid, spesielt for oss som har vippet 40 ;-). Funksjonell styrke med stabilitet og bevegelighet er en forutsetning for å kunne leke. Trening skal være mer enn gøy, det skal også ha et mål. Mitt hovedmål er å ha en kropp som gjør det sinnet vil, for å sitere gammel rocker’n Henry Rollings «It’s time to align your body with your mind».

Mitt sinn vil ha en kropp som kan leke. Min kropp har lekt hele helgen med bevegelighetsmønstre, stabilitet- og styrkeutfordringer. Kroppen min har virkelig fått testet seg på PT samling på Elixia Bjørvika.

Bevegelighet og stabilitet er særlig viktig når man beveger seg. Liten bevegelighet kan føre til skader.  Andre ledd vil da kompensere for den reduserte bevegeligheten. De aller fleste har ledd med dårlig bevegelighet som følge av en hverdag med mindre aktivitet. Test deg selv litt da… Sjekk håndleddene, hvor langt klarer du trekke dem bakover. Klarer du å føre armene bakover uten å føle smerte. Nakken da? Hofta, ryggen, knærne, anklene… Jeg har oppdaget at jeg har liten bevegelighet i anklene og hofta og dette harmonerer dårlig med mine mål om lek. Jeg vil ha en kropp som kan beveges slik jeg ønsker. Jeg har derfor satt meg et bevegelighetsmål både på hofta og anklene og skal gjennomføre tøyning ved hver treningsøkt. 

God stabilitet trenger alle, spesielt om vinteren. Isglatte fortau og masse skader. Ved litt mer fokus på stabiltetstrening i hverdagen ville mange av disse skadene vært unngått. Hvordan står du når du skal hente glasset på øverste hylle. Det er vanlig å si at man skal koble på kjernemusklaturen i stabilitetstrening. Hva betyr det? Forklaringen man da får er, trekk inn navlen inn mot ryggen. Hæ…, navlen inn mot ryggen?? I alle dager… Gjør det enkelt, ta på magen og kjenn. Det er noen muskler der. Jeg har god kjernemusklatur pga all syklingen, og har trodd at det ikke er mulig å bli like sliten ved slik trening som ved styrketrening. Jeg har tatt feil. Gjennom denne helgen har jeg fått bevist at det er bare å utfordre, det er ingen grenser for hvor tungt og hvor utfordrende du kan gjøre det. Løft den ene foten, ta opp den ene armen, sett beina på ball, armene i slynge. Gjør bevegelsen langsommere. Øvelsene kan endres og tilpasses, det er bare fantasien og kroppen som setter grenser.  Slik blir treningen så god som den skal være og da gir den resultater.

Min kropp og mitt sinn vil leke og til det trenger jeg styrke, funksjonell styrke. Styrke til å gjøre oppgaver i hverdagen. Bære barn på armen, måke snø, bære tunge handleposer uten at kroppen blir skadet, bygge og vaske, kna en brøddeig uten å bli sliten og bygge snø-borg med barna, bære mannen over dørkarmen. Jeg vil sykle til jeg kjenner blodsmak i munnen og komme på pallen i ritt og løpekonkurranser. Jeg vil stå på hendene og ta push ups. Jeg vil ta muscles ups og jeg vil klatre opp fjell. Jeg vil ha en styrke jeg kan bruke i hverdagen til det praktiske og til lek. Jeg vil ha en kropp som er sterk og har utholdenhet for hverdagslivets kaos.  

sofa bilde.jpg

En person som har passert 50 år og ikke trener, mister 0,5 kg med muskler i året. Wow. For å opprettholde muskelmassen etter fylte 50 må det trenes helkroppsprogram to til tre ganger pr uke. Det nytter altså ikke å gå tur med hunden, dersom en skal ha en kropp til å leke med. Jeg har gjort mitt valg.

Jeg var svært sliten og trøtt i kroppen etter denne PT - helgen. Lykkelig viten om at dette har vært en herlig helg proppfull av utfordringer. Jeg avsluttet derfor denne helgen glad og lykkelig liggende rett ut på sofaen. Vel vitende om at jeg vil få økt styrke, bevegelighet og stabilitet til lek og moro i uken som kommer.